Text/HTML

 

ردیف

عنوان کتاب

درباره کتاب

نویسنده

دانلود / تصویر کتاب

1

فرآيند آموزشي

هدف از تدوين اين نوشتار، توسعه گفتمان شهر آموزش دهنده است كه در آن مجموعه بزرگ مديريت شهري با بهره‌گيري از حداكثر توان علمي و عملي، در راستاي تامين نيازهاي مردم و انجام ماموريت‌هاي سازماني خود به ارايه آموزش‌هاي هدفمند بپردازد. در این نوشتار فرآيند هفت مرحله‌اي: برنامه‌ريزي آموزشي، تدوين محتواي آموزشي، توليد محصولات آموزشي و ارايه آموزش‌هاي حضوري، غير حضوري و مجازي و ارزشيابي آموزشي در كليه آموزش‌هاي شهري و شهروندي، توضیح داده شده است.

نظام‌نامه جامع اداره کل آموزش‌های شهروندی 1385

 

2

شهروندی فرهنگی

در این کتاب اشاره شده است که : مفاهیم شهروندی مدنی، سیاسی و اجتماعی نمی تواند تمام نیازهای فرهنگی افراد را پوشش دهد و از این رو باید با مفهوم شهروندی فرهنگی که به این حقوق و نیازهای فرهنگی اشاره دارد تکمیل شود، بنابراین شهروندان افزون بر حقوق مدنی، سیاسی و اجتماعی از حقوق فرهنگی نیز برخوردارند وافزون بر نیازهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارای مجموعه ای از نیازهای فرهنگی نیز هستند که از جمله می توان به نیازهای مربوط به خلاقیت و خودشکوفایی و فراغت و لذت اشاره کرد.

 

نویسنده: نیک استیونسون

مترجم: افشین خاکباز

 

3

مجموعه مقالات سمینار رسانه و آموزش شهروندی

مجموعه مقالات در خصوص آموزش شهروندی می‌باشد که در سال 1390 به چاپ رسید.

اداره کل آموزش‌های شهروندی

 

4

آموزش شهروندی و توسعه اجتماعی

از جمله شاخص‌های جامعه توسعه یافته در زمینه اجتماعی و فرهنگی بالا بودن سطح یکپارچگی اجتماعی، هماهنگی، احترام به شان و شخصیت اجتماعی شهروندان و احساس تعلق اجتماعی می‌باشد. دستیابی به این شاخص‌ها یکباره و تصادفی رخ نمی‌دهد. همراهی سیاست‌های اجتماعی- فرهنگی با خواست همگانی، بستر ابتدایی را فراهم می‌سازد. آموزش‌های شهروندی هم زمینه ساز این همراهی است و هم جهت دهنده خواست همگان برای دگرگونی به شرایط بهینه.

محمد سعید ذکائی

 

5

مدیریت شهری و مشارکت‌های اجتماعی

کتاب حاضر در هفت فصل تنظیم شده است. در فصل اول به نقش و سهم مشارکت در حیات شهری و در فصل دوم به اختصار مبانی، مفهومی، نظری و برخی از الگوهای تجربه‌شده در مدیریت شهری از حیث اجتماعی و مدیریت محلی پرداخته شده است. فصل سوم به امر مشارکت و شهروندی اجتماعی در جامعه ایران اختصاص دارد. در فصل چهارم پشتوانه‌ها و الزام‌های حقوقی و قانونی که موجد ورود شهرداری به گسترش و تقویت مشارکت شهروندان و نیز مدیریت محلی است، آورده شده است. در فصل پنجم به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقداماتی که در دو دهه اخیر مورد اجرا قرار گرفته‌اند، اشاره شده است. در فصل ششم بر مبنای مصاحبه‌هایی که با مدیران و مسئولین شهرداری انجام شده و نیز بررسی اسناد و مدارک، ابتدا به معرفی و بیان سیاست‌ها و برنامه‌های عملی که شهرداری در سال‌های اخیر، به‌منظور فراهم‌سازی زمینه برای حضور و مشارکت بیشتر شهروندان در عرصه عمومی شهر داشته، پرداخته شده است. در فصل هفتم به کاستی‌ها و قوت‌های این برنامه‌ها و در نهایت به اهداف، الزام‌ها و راهکارهایی که باید برای استمرار و تقویت این برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرند، اشاره شده است.

غلامرضا غفاری 1392

 

6

حقوق و مسئولیت های شهروندان برای یک زندگی بهتر

آموزش شهروندی از ارکان اساسی زندگی اجتماعی در عصر حاضر است. یادگیری پارامترهای رفتار شهروندی به افزایش کیفیت زندگی جمعی و تقویت سرمایه اجتماعی می انجامد. یک شهروند، عضو رسمی یک شهر، استان یا کشور است. این دیدگاه حقوق و مسئولیت‌هایی را به شهروند یادآور می‌شود که در قانون، پیش بینی و تدوین شده است. قبل از هر توضیحی لازم است بدانیم مفهوم حقوق شهروندی چیست و چه کسانی می‌توانند این حقوق را داشته باشند؟

دکتر محمد حسین تندیس

سال تالیف 1394

 

7

هویت شهروندی وراهکارهای ارتقاء آن در شهر تهران

در اين مطالعه افزون بر شناسايي عناصر تشكيل‌دهنده هويت شهروندي، تأثير عوامل فردي، خانوادگي و نگرشي بر آن نیز مورد بررسي قرار گرفته تا مشخص گردد چگونه هويت شهروندي در تعامل با ديگر انواع هويت‌هاي فردي و جمعي می‌تواند زمينه‌هاي اجتماعي، اعتماد و احساس تعلق خود را آشكار ‌سازد.

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران

 

8

آموزش شهروندی در نظر و عمل

این کتاب در خصوص «آموزش شهروندی دمکراتیک» است. مبنای آن گزارشی است که در سال 1998 از سوی گروه مشاور به ریاست برنارد کریک با موضوع «آموزش شهروندی و دمکراسی در مدارس» منتشر شده و به عنوان مبنایی برای تدریس در مدارس انگلستان و کشورهای تابعه آن به‌کار رفته است

مترجم: شهروز ابراهیمی

 

9

نگاهی به حقوق شهروندی

کتاب «نگاهی به حقوق شهروندی» براساس موازین اسلامی و دینی، تدوین و گردآوری شده است

حمید رضا اکبری

 

10

منشور حقوق شهروندی

این منشور با هدف استیفا و ارتقای حقوق شهروندی و به‌منظور تدوین «برنامه و خط‌مشی دولت » ، موضوع اصل 134 قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه‌ای از حقوق شهروندی است که یا در منابع نظام حقوقی ایران شناسایی‌شده‌اند و یا دولت برای شناسایی، ایجاد، تحقق و اجرای آن‌ها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم تلاش جدی و فراگیر خود را معمول خواهد داشت.

حسن روحانی

 

11

فرهنگ شهری

این کتاب اثری شگرف و فوق العاده از شهرساز و معمار بزرگ قرن بیستم پروفسور مامفورد که شرحی بر فرهنگ شهری و تاریخچه شهر می باشد.

نویسنده: لوییز مامفورد

مترجم :ميثم پاپی مطلق

 

12

اخلاق همسایه داری و آپارتمان نشینی

کتاب به زبان فارسی در یک جلد تنظیم شده و مشتمل بر یک دیباچه که نویسنده کتاب توضیحات مختصری را بیان کرده است. و همچنین شامل بخش های ذیل می باشد و در آخر کتابنامه کتاب ذکر گردیده است .

فصل اول: کلیات؛

فصل دوم: اخلاق و حقوق همسایه داری در اسلام؛

فصل سوم: آپارتمان نشینی؛

فصل چهارم: همراه با برنامه سازان؛

نویسنده: محمد جواد فلاح

 

13

تربیت شهروندی

از نظر نویسندگان کتاب ,تربیت شهروندی به آن بخش از فعالیت‌های تربیتی اطلاق می‌شود که در اشکال رسمی و غیر رسمی، افراد یک جامعه را برای عضویت در جامعه سیاسی آماده می‌کند. در چشم انداز ملی، فلسفه اصلی تربیت شهروندی دستیابی به مقاصدی چون وفاداری به ملت، افزایش دانش و آگاهی افراد از تاریخ و ساختار موسسات سیاسی، ایجاد نگرش مثبت نسبت به قدرت و اقتدار سیاسی، تسلیم شدن در مقابل قانون و هنجارهای اجتماعی، اعتقاد به ارزش‌های بنیادین جامعه نظیر تساوی، برابری، علاقه، مشارکت سیاسی و مهارت در تجزیه و تحلیل ارتباطات سیاسی است.

نویسندگان: مجتبی دهدار-امیر حمزه ملازیی - عبدالله عالی شیرمرد

 

14

صد و چند نکته فرهنگ شهروندی به زبان خیلی ساده

این کتاب حاوی پیام‌های آموزشی در خصوص فرهنگ شهروندی میباشد.

حسین دهکردی

سال 1392

 

15

مجموعه مباحث آموزش شهروندی و کلیات و پیامهای شهروندی

این مجموعه مباحث آموزش شهروندی در هفت جلد است که عبارتند از: کلیات وپیامهای شهروندی، حوزه فرهنگی و اجتماعی، حوزه فنی و شهرسازی حوزه برنامه ریزی، حوزه اداری- مالی، حراست و حقوقی، حوزه خدمات شهری، و حوزه حمل و نقل و ترافیک.

مدیریت آموزش شهرداری تبریز

سال 1392

 

  * لازم به ذکر است نظر نویسندگان نظر اداره‌کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی نمی‌باشد.